De Zweethut

Wat is een zweethut?

 

Een zweethut is een oude ceremonie voor reiniging, heling en gebed. Regelmatig horen wij mensen zeggen dat het voelt als een thuiskomen. In de hut wordt er door de zweethutleider water over de hete stenen gegoten, wat je laat zweten en bij een bewust-Zijn, uit het denken, in je lijf brengt. Het is niet te vergelijken met een dagje sauna, maar een ervaring, als een innerlijke reis. Wij werken vanuit de Lakota traditie, maar zweethutten vinden hun oorsprong ook in Europa en Rusland.  

Van oudsher werd dit ingezet als reinigingsritueel voor mannen, wanneer zij terugkwamen van de jacht of van oorlogspad. Ze moesten voor ze terug keerde naar het dorp eerst een cleansing doen, zich ontdoen van hun strijdlust, weer nederig worden en schonen van van alles dat je niet mee wilt nemen naar je gezin. Vrouwen, zo zien de natives dat, gaan maandelijks in ceremonie tijdens hun maanstonde (menstruatie).  Zij keren dan in zichzelf en geven terug aan de aarde, wat oud is en niet meer dient. Dit doen zij zowel voor zichzelf als voor hun stam. Om deze reden was een zweethut voor hen niet nodig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

116798664_751547455673673_26554841722805
20953899_1403523689702075_16378058011974

Wat kan ik verwachten?

We maken de dag echt samen, in en om de hut. Een belangrijk onderdeel is dan ook het samen opbouwen van het vuur en de hut. Iedereen wordt daardoor meteen een onderdeel van de ceremonie, komt in de stemming, verbindt zich met de plek en ook elkaar. Het geraamte van de hut, die gemaakt is van wilgentakken, staat al klaar. Deze bedekken we met wollen dekens.

Samen met de vuurman bouwen we aan een ceremonieel vuur om onze stenen heen. Deze stenen werken als medicijn vanaf het moment dat ze roodgloeiend zijn. Ze worden naar binnengedragen de aardendonkere hut in. Daar worden ze ontvangen met kruiden en begoten met ingewijd water. De stoom geeft je een grote cleansing. Je bent met je adem, bij jouw diepste zelf. In de hut zingen we Lacota songs, zijn we stil en bidden we.

Er zijn (meestal) vier rondes waarin we in en ook weer uit de zweethut gaan. We gaan uit van praktisch en veilig, het doel is reinigen en verbinden. Wanneer je uit de hut komt zoek je een plekje voor jezelf, rond het vuur en blijft in de verstilling. Je vervalt niet in kletspraatjes, je bent met jezelf, de aarde, de frisse lucht en het vuur. Belangrijk is om tijdens deze rust voldoende te drinken en eventueel iets om te slaan als het koud is.

Na afloop bouwen we gezamenlijk de hut af, doen we een sharing en eten we met elkaar (potluck). Dit is erg fijn om te doen en ook belangrijk om het weer rustig af te ronden en je klaar te maken om weer terug naar huis te gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel gestelde vragen en ins & outs

Gaan we naakt de hut in? Nee, we gaan bedekt de hut in. Ook al zit je grotendeels in het donker, het is fijn om je aandacht naar binnen te richten en niet afgeleid te worden. Vrouwen kunnen een jurkje / omslagdoek dragen of shirt en broekje. Mannen dragen een short en wanneer ze dit willen een shirt.

Mag ik er uit? Na elke ronde gaan we uit de hut en zitten rond het vuur. Op een enkele keer na. Soms vraagt Jeroen om te blijven zitten. Mocht je om wat voor een reden dan ook uit de hut willen tijdens een ronde, op een moment dat de deur nog dicht zit, dan ben je vrij dit te doen. Wel raden we je aan om eerst te gaan liggen of met je hoofd omlaag. Een hut gaat niet over uithoudingsvermogen, het is waardevol en leerzaam om naar je eigen grenzen te luisteren. Door omlaag te gaan of te liggen zul je merken dat het koeler is en het makkelijker is om te ademen. De hut brengt je uit het hoofd, in je hart en bij je adem. Vaak is dat wat je in de hut ervaart ook iets dat je in de dagelijkse werkelijkheid tegenkomt. Kun je terug naar adem en vertrouwen, kun je controle loslaten en ontspannen? Vraag je hulp aan het grote mysterie, of je hogere zelf?

Hoe lang duurt het, hoe lang duurt een ronde? In de hut verdwijnt alle notie van tijd. De ronde is klaar wanneer deze klaar is, Jeroen heeft hierin de leiding en ervaring. We starten om 10.00 met het opbouwen en zijn vaak aan het einde van de dag klaar. We ruimen gezamenlijk af, doen nog een sharing en eten wat samen (potluck). Rond 18.00 is het meestal wel klaar. Daarnaast is het vaak fijn om daarna een rustige avond te hebben, waarin je alles kunt laten bezinken

Sieraden / krachtvoorwerpen? Die doe je uit of leg je op het altaar. Sieraden kunnen nogal heet worden. Je kunt je sieraden of krachtvoorwerpen een plek geven op het altaar. Ze worden dan geladen met de energie van het vuur en de hut. Leg ze aan de zijkant op het altaar, niet op de doorgaande lijn.

Zijn kinderen welkom in de hut? Kinderen zijn zeker welkom! Wel is het goed voor jezelf de afweging te maken of het voor jou gaat werken. Wanneer je je kinderen mee neemt naar de hut, gaan ze of mee de hut in, of zorg je er voor dat je een extra volwassene meebrengt die ze kan opvangen. De verantwoordelijkheid ligt bij jou als ouder.  

Psychische of fysieke klachten? Neem bij enige twijfel contact op met Jeroen. Wanneer je een te hoge bloeddruk kan een zweethut risicovol zijn.  

Wat neem ik mee?

  • 2 handdoeken (een voor op de grond in de hut)

  • waterfles

  • slippers

  • bedekking voor in de hut (bijv. een omslagdoek )

  • iets om je warm te houden tussen de rondes door indien nodig?

  • eten voor jezelf voorafgaande aan de hut (bij een 1 daagse hut). Zorg er voor dat je voor de hut ligt eet. Sommige mensen vasten voor een hut. Na afloop hebben we een potluck, breng iets lekkers te eten mee om te delen.  Het is fijn als je op een sticker of briefje de ingrediënten vermeldt, ivm allergieën. 

 

Wat kost het?  eroen werkt op basis van donaties, volgens de lakota traditie. Het richtbedrag is €65,00. Mocht geld een belemmering zijn om te komen, neem dan contact met ons op.

21034211_1403523869702057_59832037879709
21078485_1403523836368727_82908308179268
117288761_751547585673660_38469301258581

Het team

 

Jeroen Heindijk is de gene die de ceremonie leidt. Hij heeft met meerdere natives in en rondom de zweethut gewerkt en veel van hen geleerd. Voor een periode van 15 jaar was hij een van de vaste vuurmannen van Carl Big Heart. Jeroen reisde veel met hem mee en is door hem geïnitieerd. De hutten van Jeroen hebben veel raakvlakken met de werkwijze van Carl, maar natuurlijk heeft hij in de loop der jaren ook zijn eigenheid hierin ontwikkeld.

Arjan Reints is de vaste vuurman van Jeroen. Hij maakt het vuur en verzorgt de stenen, om ze uiteindelijk roodgloeiend in de hut te brengen. Je kunt bij Arjan terecht voor vragen over het vuur. Je kunt ook bij aanvang aangeven dat je graag helpt aan het vuur.

Rieneke Batelaan bewandelt het pad in verbinding met al wat leeft (Mitakuye Oyasin) al haar hele leven. Toen ze met de zweethut in aanraking kwam was dit een grote herkenning. Z0 leerde ze op verschillende plekken over de hut en het Sjamanisme en haar pad verdiepte zich. Toen ze Jeroen ontmoette wisten ze allebei dat ook de hut een plek zou zijn waar zij hun liefde delen.

Zowel Arjan als Rieneke zorgen er voor dat er rust is rondom de hut en helpen je bij het hoe, wat en wanneer. Je zult merken dat het zich over het algemeen vanzelf uitwijst. Je kunt bij iedereen terecht voor vragen. Als het belangrijk is iets te delen dat voor jou van invloed is op de hut, laat dit Jeroen dan weten. 

20993088_1403523723035405_67669721021862

Aho Mitakuye Oyasin... All my relations

- lakota prayer -

All My Relations by L T Sparrow.jfif

Artwork by LT Sparrow

 

Aho Mitakuye Oyasin... All my relations,

I honor you in this circle of life with me today

I am grateful for this opportunity

to acknowledge you in this prayer...

To the Creator, for the ultimate gift of life,

I thank you

To the mineral nation that has built and maintained

my bones and all foundations of life, I thank you.

To the plant nation that sustains my organs and body and gives me healing herbs for sickness, I thank you.

To the animal nation that feeds me from your own flesh and offers your loyal companionship in this walk of life,

I thank you.

To the human nation that shares my path as a soul upon the sacred wheel of Earthly life, I thank you.

To the Spirit nation that guides me invisibly through the ups and downs of life and for carrying the torch of light through the Ages,

I thank you.

To the Four Winds of Change and Growth,

I thank you.

 

You are all my relations, my relatives,

without whom I would not live.

We are in the circle of life together,

co-existing, co-dependent, co-creating our destiny.

One, not more important than the other.

One nation evolving from the other and yet each dependent upon the one above and the one below.

Alle of us a part of the Great Mystery.

Thank you for this life

117318910_751547125673706_13332737392524

Inmiddels strijden en jagen we niet meer. Zowel mannen als vrouwen bewegen zich in dezelfde drukke wereld. Er is geen rolverdeling meer zoals vroeger. We gaan nu allemaal symbolisch op jacht en zorgen gezamenlijk voor huis en haard. Om deze reden zijn onze hutten ook (meestal) gemengd. 

Wanneer je de hut in gaat buig je en zeg je de woorden 'Aho Mitakuye Oyasin.'

Je buigt niet voor Jeroen, maar voor het leven, voor moeder aarde.